Monday 14 May 2012

Karangan Jenis Dialog / Temu Ramah / Perbualan / Wawancara

Terbahagi kepada dua jenis 

i. dialog dan perbualan ( lebih berkisar kepada persoalan biasa seperti bertanya khabar dan
   perbualan menerusi telefon.)
ii. wawancara dan temu ramah  ( lebih kepada perbualan rasmi, pertanyaan kepada orang yang
   lebih dihormati , atau ingin tahu sesuatu perkara )
·         seperti jenis karangan lain, karangan jenis ini juga mempunyai tajuk / topik yang utama
·         setiap karangan ini mempunyai sekurang-kurangnya dua watak atau lebih
·         sebelum memulakan karangan boleh disertakan keterangan tetapi janganlah terlalu panjang. 

Lihat contoh :

Abu diminta oleh guru kelas menemu ramah Guru Besar sebelum beliau bersara. Hasil temu ramah itu akan dimuatkan di dalam majalah sekolah. Berikut merupakan hasil temu ramah tersebut.
·        
Format karangan ini
nama watak ditulis selari di sebelah kiri
selepas nama watak dibubuh tanda titik bertindih ( : ) juga dalam keadaan selari

contoh :

Nama A    :   Assalamualaikum, Makcik.
Nama B    :   Waalaikummussalam
Nama A    :   Apa khabar Makcik ?
Nama B    :
·         Mulakan perbualan dengan salam sejahtera
·         anda perlu menggunakan kata ganti nama diri yang sesuai. Jika orang yang dibawa berbual itu  berumur gunakan panggilan “Encik”, “Tuan”, ataupun “Makcik”
·         pastikan anda tahu tentang hal atau perkara yang akan kita tulis untuk bahan temuramah /   
    dialog.
·         boleh gunakan bahasa kiasan atau peribahasa dan kata singkatan seperti ‘tak’ , ‘dah’
·         soalan yang dikemukakan adalah ringkas , tidak rumit dan berbelit-belit. Dalam dialog itu,  
    kedua-dua pihak harus bertanya, memberi pendapat atau pandangan.
·         Jawapan yang diberi kepada soalan adalah panjang lebar
·         elakkan penggunaan soalan yang cuma memerlukan jawapan “ya” atau “tidak”.
·         soalan-soalan disusun dengan baik supaya terus berkesinambungan.
·         kawal jumlah perkataan yang digunakan ( lebih kurang 80 patah perkataan )
·         tanda baca yang digunakan harus sesuai dengan nada percakapan. Hati-hati dengan ayat 
    tanya kerana ia berakhir dengan tanda tanya. ( ? )
·         mesti di tulis mengikut format ( terpesong format , tolak 3 markah )
·         soalan yang diikuti dengan jawapan lengkap di beri markah penuh
·         Akhiri perbualan dengan mengucapkan terima kasih kepada yang ditemuramah.

CONTOH KARANGAN

TAJUK

Andaikan bahawa anda menyertai pertandingan syarahan. Dalam pertandingan itu anda telah mendapat tempat kedua. Anda telah dikalahkan oleh peserta bukan Melayu. Anda ingin mengucapkan tahniah dan menyatakan perasaan kagum anda akan kebolehannya. Tulislah dialog anda selengkapnya.

RANGKA.

PENDAHULUAN         -        mengucapkan tahniah

ISI
a) Siva berharap agar kejayaannya memberi semangat kepada pelajar bukan Melayu yang   
    lain untuk mempelajari Bahasa Melayu.
b) Menyatakan perasaan kagum -bertanya tentang cara dia mempelajari Bahasa Melayu
c) Siva menyatakan cara dia mempelajari Bahasa Melayu.

PENUTUP
Siva memberikan dorongan agar sama-sama menguasai bahasa kebangsaan

KARANGAN

( Siva sedang asyik membaca sebuah buku cerita di perpustakaan sekolah )
Azman :  Tahniah,Siva,kerana kamu berjaya dalam pertandingan syarahan itu.
Siva    :  Terima kasih. Saya berharap supaya kejayaan ini akan menaikkan semangat pelajar-  
             pelajar bukan Melayu yang lain untuk mempelajari Bahasa Melayu.
Azman :  Saya kagum melihat kamu bersyarah pada hari ini. Setiap perkataan yang awak ucapkan jelas dan lancar. Bagaimanakah  cara kamu mempelajari Bahasa Melayu ?
Siva    :  Keluarga saya menggalakkan saya membaca buku-buku Bahasa Melayu yang bermutu .Di              samping itu,saya mempelajari  tatabahasa dengan baik. Saya selalu membuka kamus     
             untuk mempelajari ejaan dan makna kata-kata yang saya baca. Saya melatih diri saya   
             menggunakan bahasa baku apabila membaca atau bercakap
Azman :  Kalau begitu ,tidak hairanlah saya apabila kamu berjaya mengalahkan saya dan 
             beberapa pelajar Melayu yang lain dalam pertandingan itu. Saya malu,Siva.
Siva    :  Mengapa ?
Azman :  Selama ini saya menganggap Bahasa Melayu sebagai bahasa yang mudah kerana itu   
             adalah bahasa ibunda saya. Rupa-rupanya saya silap.
Siva    :  Baguslah, Azman,kalau kamu sudah sedar. Sama-samalah kita belajar menguasai bahasa
             kebangsaan negara kita
Azman :  Ya,baiklah ,Siva...            

Tajuk : Kawan kamu telah kehilangan duit. Dia suka menuduh orang lain tanpa usul periksa. Bagaimanakah cara kamu menasihatinya ? Tuliskan perbualan di antara kamu berdua.

( Kamu dan Azma berada di sudut kantin sekolah )
Malim    :  Mengapa kamu bermuram saja, Azma ? Apakah kamu ada masalah ?
Azma    :  Duit saya sebanyak sepuluh ringgit telah hilang Malim.
Malim    :  Macam mana boleh hilang ?
Azma    :  Saya letakkan dalam beg. Balik dari rehat sahaja duit dah tak ada. Saya syak Tahir  
              yang curi,sebab waktu rehat dia tak keluar.
Malim    :  Bukankah cikgu selalu menasihati agar duit jangan ditinggalkan dalam beg.  Sekarang   
               sudah hilang, mengapa pula menuduh tanpa usul periksa ?
Azma    :  Jika bukan Tahir, siapa lagi ? Saya pasti memang Tahir ! Dia dengkikan saya  !
Malim    :  Jangan sesekali serkap jarang. Jika bukan dia, bagaimana kita mahu tutup muka   
              kita? Baik kita jumpa Cikgu Zaidi. Guru disiplin itu boleh membantu kita.
Azma  :  Betul juga kata kamu, Malim. Saya berasa bangga mendapat kawan macam  kamu.

Soalan : Kamu berpeluang menemuramah seorang bapa kepada sepasang anak kembar yang telah berjaya menjadi doktor perubatan , semasa majlis penyampaian ijazah di Universiti Malaya. Cuba buat satu temuramah itu dengan bertanyakan hal-hal yang berkaitan.

(Setelah memperkenalkan diri kamu , maka kamu mengemukakan soalan-soalan kepada Encik Karim)

Murid            : Encik, sebenarnya bagaimana encik mengasuh kedua-dua anak kembar encik 
                     Faizul dan Faizal hingga berjaya menjadi doktor ?
En. Karim       : Oh ! Saya pun tidak tahu bagaimana hendak menceritakannya. Hanya saya kira   
                     Tuhan merestui kami sekeluarga.
Murid            : Boleh saya tahu bagaimana anak-anak encik ini belajar ?
En. Karim       : Mmmmmmm, kalau fasal belajar, mereka memang sungguh berusaha. Hampir    
                     sepanjang waktu mereka asyik dengan buku sahaja. Kalau menonton televisyen 
                     itu jarang sekali. Kerap kali kalau menonton pun mereka menonton siaran berita 
                     sahaja.
Murid            : Di mana mereka bersekolah ?
En. Karim       : Kesemuanya bersekolah di Sekolah Kebangsaan Darau. Kemudian bersekolah 
                     menengah di Sek. Men. Seri Nering, Jerteh. Semuanya mendapat pangkat satu  
                     di peringkat Sijil Pelajaran Malaysia. Semasa itulah mereka mendapat tawaran    
                     dan meneruskan pelajaran di Tingkatan Enam iaitu di Sekolah Tinggi, Jerteh. 
                     Apabila mereka lulus mereka belajar di Universiti Malaya, Kuala Lumpur. Nah ! 
                     Sekarang mereka sudah lulus dan menjadi doktor.
Murid            : Apakah perasaan encik sekarang ?
En. Karim       : Sudah tentu gembira sekali. Kami sekeluarga bersyukur di atas kejayaan gemilang 
                     itu.
Murid            : Baiklah encik , saya berterima kasih kerana sudi melapangkan masa untuk 
                     ditemubual.
En. Karim       : Terima kasih kembali.
                     (Berjabat tangan dengan murid)

No comments: